روستاهاي چهارمحال بختياري

ارائه دهنده جديدترين پيشنهادهاي مسافرتي

روستاهاي چهارمحال بختياري

۳ بازديد

روستاي دزك- چهار محال و بختياري

روستاي دزك در 35 كيلومتري جنوب شرقي شهركرد قرار دارد و آب و هواي آن در بهار و تابستان، معتدل با زمستان هاي سرد مي باشد. اين روستا در گذشته از اتراقگاه هاي خوانين عشاير بختياري بوده است. مردم روستاي دزك به زبان فارسي با گويش لري سخن مي گويند، آن ها مسلمان و پيرو مذهب شيعه جعفري هستند. اقتصاد اين روستا بر فعاليت هاي زراعي، دامداري، باغداري، صنايع دستي و امور خدماتي استوار است.


روستاي دزك به دليل استقرار در يك ناحيه كوهستاني، مناظر طبيعي بكر، چشم انداز هاي زيبا و جاذبه هاي گردشگري فراواني دارد. باغات وسيع و سرسبز، مراتع حاصلخيز، ارتفاعات پيرامون، با غارهاي طبيعي و آثار تارسخي به جا مانده از گذشتگان، اهميت و جذابيت گردشگري ويژه اي به اين روستا بخشيده است.


باغات سرسبز و مصفاي امير آباد و باغ بالا از جاذبه هاي طبيعت زيباي روستاي دزك است. اين باغات چشم انداز هاي زيبايي دارند و ار ساله گروه كثيري از گردشگران را به سوي خود جذب مي كنند. قنات گلينك نيز از ديگر جاذبه هاي روستا است. غار تخت ( مشهد مطلب) و غار كوه تاپو، از مهم ترين غار هاي آهكي ارتفاعات اطراف روستاست كه چشمه ساراني نيز در آن ها جاري است. چشم انداز كوه برف پسر در زمستان بسيار زيباست.


بناي عمارت يا قلعه دزك از جمله آثار تاريخي جالب و ديدني روستاي دزك است. قلعه دزك، توسط لطفعلي خان امير مفخم بختساري و با تاثير پذيري از معماري قصر هاي اروپايي ساخته شده است.

جالب تدين قسمت اين قلعه تالار سفره خانه و اتاق آئينه آن است. علانه علي اكبر دهخدا در زمان انقلاب مشروطه، مدتي در اين قلعه زندگي كرده است.در حال حاضر بخش هايي از قلعه فرو ريخته و از مجموع چهار برج، تنها دو برج آن باقي مانده است. بخش هايي از اتاق آئينه نيز دچار فرسايش و ريختگي آينه ها شده است.اين بنا در شمار بناهاي ثبت شده تاريخي ايران است.

در داخل روستاي دزك ساختمان يك حمام قديمي با جد مانده كه به احتمال زيار قدمت آن به دوره قاجار مي رسد. اين حمام نيز يكي از آثار ديدني و جالب توجه روستاي دزك است.
مهم ترين صنايع دستي مردم روستاي دزك، انواع قالي هاي دستبافت است كه همراه كشك و قاراقوروت به بازار عرضه مي شود.

 

روستاي ديمه چهار محال بختياري 

روستاي ديمه در 10 كيلومتري شمال شرقي چلگرد و در نزديكي كوهرنگ قرار دارد. اين روستاي كوهستاني از سطح دريا، در حدود 2240 متر ارتفاع دارد. اقليم آن در بهار و تابستان معتدل و در زمستان سرد و برفگير است. ديمه از ييلاق هاي عشاير بختياري بوده است كه در قرن اخير به روستا تبديل شده است. چشمه ديمه معروف ترين اثر طبيعي اين روستا است و از تفرجگاه هاي طبيعي آن نيز به شمار مي رود.

مردم روستاي ديمه با گويش بختياري سخن مي گويند، مسلمانان و پيرو مذهب شيعه جعفري هستند. درآمد مردم اين روستا از طريق فعاليت هاي زراعي، دامداري، صنايع دستي و كار در كارگاه هاي بسته بندي آب آشاميدني تامين مي شود.

دشت لاله هاي واژگون از زيبايي هاي منحصر به فرد اين روستاست كه در فصل بهار با رنگ هاي واژگون سرخ و زرد، مناظر شگفت انگيز وصف ناپذيري پديد مي آورند.

چشمه ديمه از زيبا ترين جاذبه هاي طبيعي روستا است. در اطراف و مسير اين چشمه، مراتع حاصلخيز گسترده اند و درختان بلند بلوط، كيكم و ساير درختان سردسيري، قامت برافراشته اند. به گفته كارشناسان آب هاي معدني آب چشمه ديمه بهترين آب آشاميدني شناخته شده در جهان است. در پيرامون روستاي ديمه، چشمه هاي ديگري نيز وجود دارد كه حواشي جذاب و سرسبزي دارند.

ديمه كيكاووس و ديواره صد گزي اين روستا بسيار معروف است و به اعتقاد مردم روستا اين ديواره از دوره پادشاهان باستاني ايران به يادگار مانده است. بر سر راه ديمه به چلگرد بر بالاي تپه اي ك اكنون گورستان عموني روستا است، قطعه سنگ هايي به طول دو متر مشاهده مي شود، كه به صورت عمومدي و مورب در زمين فرو رفته اند و منظره اي شبيه به دلمن ها ( قبور پيش از تاريخ) پديد آورده اند.

به نظر مردم روستا اين گورها به گبرها تعلق دارند.

مراسم عروسي در روستاي ديمه، با آداب و سنن محلي و غالبا در فصل هاي بهار و تابستان برگزار مي شود. موسيقي رايج در ميان مردم روستا به بيت مشهور است و معروف ترين آن ها مقام گله داري، برزگري، ابوالقاسم خان و مقام شير علي مردون است. استفاده از پوشاك محلي در ميان افراد مسن و كهنسال روستا مشاهده مي شود. كشتي محلي، چوگو، بردكل و هفت بنگ از مهم ترين ورزش ها و بازي هاي رايج در روستاست.

مهم ترين غذاهاي محلي متداول در روستاي ديمه عبارتند از: كباب بختياري، آش كاردي ( كاردين) و آش دوغ. و مهم ترين سوغات اين روستا شامل سبزيجات كوهي و فراورده هاي لبني مي باشد.


براي كسب اطلاعات بيشتر درباره تورهاي كيش عنوان را كليك نماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.