خانه اي با خاطرات به ياد ماندني

ارائه دهنده جديدترين پيشنهادهاي مسافرتي

خانه اي با خاطرات به ياد ماندني

۳ بازديد

خاطرات يك خانه-خانه اي به ياد ماندني

پا كه به خيابان ناصر خسرو بزاريد، روبروي وزارت دارايي، كوچه اي مي بينيد كه نامش را از خانه اي تاريخي گرفته كه درميان آن واقع شده است : " امام جمعه". اين خانه همانطور كه ازنامش معلوم است خانه ي "سيد زين العابدين"، امام جمعه تهران بود كه نه تنها شاهد اتفاقات تاريخي زيادي بوده كه به لحاظ معماري اصيل ايراني است.

درباره زمين خانه

زمين و بناي اين خانه در ابتدا در تملك " ميرزا آقاخان نوري" بودكه آن را حدود 1280 خورشيدي ساخت، اما زمان زيادي را در اين خانه نماند و آنرا به حاج سيد زين العابدين كه داماد ناصرالدين بود فروخت وازاين جا بود كه امام جمعه شاه قجر، در هسايگي ارگ شاهي ساكن شد. امام جمعه اي كه با ساكن شدن دراين خانه براي هميشه درآن جا ماند و بعد از مرگ چند خيابان آن طرف تر از خانه اش يعني در "سرقبر آقا" دفن شد. ناصرالدين شاه كه ارادت خاصي به سيدزين العابدين داشت، دخترش" ضياء السلطنه" را كه از"نديم السلطنه" بود، به اوداد. حاصل اين ازدواج دو دختر و دو پسر شد كه دو  فرزندي كه باقي ماندند، يكي "سيدجواد ظهيرالاسلام" بود كه  بعد از پدر، امام جمعه تهران شد و ديگري هم دختر بود به اسم "شمس السلطنه"كه بعد از فوت مادر، لقب "ضياءالسلطنه" را به او دادند و با دكترمصدق ازدواج كرد.

خانه ي امام جمعه، درمحدوده ي بافت قديمي تاريخي تهران در منطقه ي 12 قرار گرفته و با آن كه در خيابان ناصر خسرو است، اما خزء حريم محله ي قديم عود لاجان به شمار مي آيد. اين خانه در دهه ي 30 به وزارت فرهنگ هنر داده شد و بخشي از آن تبديل به مدرسه شد و با وجود آسيب هايي كه درطول زمان ديده، درتاريخ1375 در فهرست آثارملي ثبت شد. اين خانه كه بازديد از آن در روزهايي ازهفته براي عموم هم آزاد هست، دو بخش اندروني وبيروني دارد؛ كه بخش اندروني آن البته در دوره اي تبديل به مدرسه شده بود و بخش بيروني كه پشت اندروني بود از خانه ي حاج زين العابدين باقي مانده است. حياط اين خانه ي تاريخي، درجلوي ساختمان قرار دارد و در ميان آن حوضي سنگي قرار گرفته است. عمارت در دوطبقه واقع شده كه دوطبقه ي اول بنا، تالار تابستاني وحوض خانه قرار گرفته است. درايوان شمالي، پله هايي وجودارد كه دسترسي به طبقه ي دوم را امكان پذير مي كند. دو اتاق گوشواره و يك پستو خانه قرار دارد كه به حوض خانه اي منتهي مي شود كه با كاشي هاي سفيد و آبي مفروش است.

شاهكارمعماري خانه

اگر مي خواهيد شاهكار معماري رادراين خانه ي تاريخي ببينيد، بايد راه پله را به سمت طبقه ي دوم برويد؛ طبقه اي كه داراي يك ايوان وتالارهاي تابستاني و زمستاني واتاق هاي خصوصي است. از ايوان آغاز مي كنيم كه ستوندار با سرستون هاي مقرنس شده است وگچبري هاي زيبايي دارد. تالار آيينه تابستاني يا شاه نشين طبقه ي دوم شايد يكي از زيباترين بخش هاي خانه ي امام جمعه است. ديوارهاي اين تالار، آيينه كاري و گچبري شده است و نقاشي هايي به سبك اروپايي در بدنه وسقف به چشم مي خورد. با آن كه اين تالار تابستاني است، اما دو بخاري در دوطرف تالار قرار دارد.

تالار زمستاني درست روبروي اين تالار ساخته شده است  ويك ارسي اشكوبه آن دورا ازهم جدا مي كند. اين تالار هم با مقرنس هاي زيبايي كه در سقف وديوار ها كارشده، تزئين شده است. ارسي ميان تالار زمستاني و ايوان، يكي اززيباترين بخش هاي اين خانه ي تاريخي است كه شيشه ها و تصاوير رنگي آن را با بسياري ازآثار معماري اين دوره متمايز مي كند. البته اين معماري زيبا، متاسفانه در دهد 60  به خاطر اصابت را كم به خانه ي همسايه كناري، از ميان رفت و تا سال ها مرمت نشد. اين خانه چند سالي به خاطر مشكلات اطرافش دچارسرگشتگي بود، اما درحال حاضر شهرداري تهران براي 10 سال آن را اجاره كرده است. 


پيشنهاد تورآگهي: آشنايي با جاذبه‌هاي گردشگري لاهيجان و گيلان


با تورآگهي همراه باشيد.

همواره سواحل درياي مازندران يكي از مهم ترين و اصلي ترين مقاصد گردشگري و تفريحي مردم ايران و به خصوص تهرانيها است به گونه اي كه به محض مواجه شدن با تعطيلات چند روزه هر چند كوتاه، به راحتي و با هزينه كم ميشه همدم آرامش غروب دريا شد.  اگر قصد سفر به سواحل شمالي كشور در قالب تور رو داريد مي توانيد از سايت تورآگهي بهترين پيشنهادهاي سفري رو در قالب تور شمال، و يا حتي اگه علاقه مند به جنوب هستيد، مي تونيد به پيشنهاد هاي ويژه تورهاي كيش ما سري بزنيد.  

تورآگهي، ارائه دهنده جديدترين پيشنهادهاي مسافرتي براي شما 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.