اروميه-آذربايجان غربي-جلگه اي غني از رودهاي بار اندوز

ارائه دهنده جديدترين پيشنهادهاي مسافرتي

اروميه-آذربايجان غربي-جلگه اي غني از رودهاي بار اندوز

۳ بازديد

اروميه-استان آذربايجان غربي-ايرانگردي

شهر اروميه مركز استان  آذربايجان غربي در جلگه اي به طول ۷۰ كيلومتر و به عرض ۳۰ كيلومتر در كنار درياچه اروميه قرار دارد. اين جلگه از رسوبات غني رود هاي باراندوز چاي، روضه چاي و نازلو چاي پوشيده است.

مغرب درياچه بيشتر مورد توجه ملل پيش از تاريخ بوده است و تپه هاي باستاني زيادي در آنجا ديده ميشود. يكي از اين تپه ها، گوي تپه ( ۶ كيلوتري جنوب شرقي اروميه) است كه با قديمي ترين تپه هاي بين النهرين، آسياي صغير و فلات ايران در رقابت است. از سوي ديگر منسوب كردن زرتشت به اروميه و نيز اين كه يك يا دوتن از حواريون زرتشت كه در تولد عيسي(ع) به بيت اللحم رفته بودند در اروميه مدفونند؛ حاكي از آن است كه اين شهر يكي از بزرگترين كانون هاي مذهبي و علمي در گذشته هاي دور بوده است.

پس از ظهور اسلام نيز اروميه بعد از مراغه، دومين شهر آذربايجان به شمار مي رفته است. از قرن ۱۵ كه تركان عثماني، جايگزين امپراتوري روم شرقي شدند؛ بازار اروميه به عنوان شهر سر حدي از اهميت ويژه اي برخوردار بوده و داراي برج ‌و باروي مهمي شد. برج سرگنبد و مسجد جامع اروميه هر دو يادگار عظمت تمدن اسلامي به شمار مي روند.

نام شهر اروميه و سرگذشت تاريخي آن

كرانه غربي درياچه اروميهاروميه را قديم گيلزان مي ناميدند. در اين باره كه نام باستاني اروميه چه بوده، اطلاع درستي در دسترس نيست. گروعي به اشتباه آن را با شهر باستاني چي چست (شيز) يكي مي دانند.

تورآگهي افتخار ميزباني شما را دارد

توسعه شهر

بافت قديمي اروميه جنبه دفاعي و نظامي داشته ولي اكنون آن بافت درهم ريخته و مانند ساير شهر هاي تاريخي ايران از هر طرف در حال توسعه و رشد سريع است. اروميه با پشت سر گذاشتن وقايع ناگوار جنگ جهاني اول به تدريج آرامش خود را به دست آورد. امروزه با گذشت زمان به علت مهاجرت روستاييان در توسعه شهر اروميه تفاوت هاي چشنگيري ديده ميشود.

اوضاع اجتماعي اروميه

اروميه شهري است بسيار زيبا و تميز و بر عكس ساير شهر هاي ايران، اطراف آن پر جمعيت و آباد است. انواع درختان عظيم در ميان چمنزار هاي سبز و خرم و باغات و بوستان هاي با صفا ك املاك آن قبلا توسط خرده مالكان خريداري و تقسيم شده است.

ساكنان مسلمان اروميه كه به زبان تركي آذري تكلم و به زبان فارسي مكاتبه و به زبان عربي دعا و نماز مي خوانند؛ اغلب از ساكنان قديمي و اصيل اين شهر مي باشند كه از چندين ايل و طايفه تشكيل شده اند و مشهور ترين آنها ايل معروف افشار است.

اوضاع اقتصادي اروميه

اروميه از نظر كشاورزي و باغداري و دامداري خود كفا بوده و در رشته دامپروري در بين مناطق كشور مقامي شايسته داراست.

كشت چغندر نيز براي اين كه كارخانه قند اروميه را تغذيه مي كند داراي اهميت است. اروميه يكي از مهم ترين مراكز كشت توتون آذربايجان است. از جمله محصولات اين شهر حاصلخيز در درجه اول انگور و در درجه دوم سيب درختي كه به مقدار زياد و بسيار مرغوب به دست مي آيد و به كشور هاي روسيه و آلمان صادر مي شود.

دامپروري و دامداري در منطقه اروميه به علت وجود سلسله جبال زاگرس در غرب و رطوبت درياچه اروميه كه در شرق آن واقع است وضع خاص و مستعدي را به وجود آورده است كه براي دامپروري بسيار مناسب است.

فرهنگ اروميه

شهر تاريخي  اروميه از قرن ها پيش، مهد تمدن و مركز علم و دانش بوده و آثار مكشوفه از تپه هاي تاريخي « گوي تپه » و « حسنلو» گواه بارز اين ادعاست.

 

بناهاي تاريخي و نقاط ديدني اروميه

۱آتشكده تمر، واقع در دو كيلومتري قريه تحر و حومه قوشچي

۲_ بخش قلعه، واقع در دو كيلومتري شمال شرقي ساحل درياچه اروميه

۳_ تپه حسنلو، واقع در نقده

۴_ تپه كردلر، واقع در حاشيه جنوب غربي جاده اروميه گلماخانه

۵_ خان تختي واقع در كوه قريه خان تختي، حجاري اردشير بابكان

۶_ سه گنبد، واقع در داخل شهر آثار عهد سلجوقيان

۷_ قلعه ديم ، واقع در محال برادوست

۸_ قلعه شهر بابك، واقع در محال صوماري

۹_ كاظم داشي، واقع در درياچه اروميه به صورت شبه جزيره

۱۰_ كليسايه ننه مريم، واقع در داخل شهر خيابان خيام

۱۱_ آثار عتيقه گوي تپه، ‌واقع در قريه گوي تپه سه كيلومتري اروميه

۱۲_ مسجد جامع، واقع در مركز شهر، جنب بازار

۱۳_ مسجد سردار، در مركز شهر

۱۴_ قوچ سنگي

۱۵_ بازار اروميه

۱۶_ موزه اروميه

۱۷_ ساختما شهرداري.

اروميه شهري توريستي و شهري شفا بخش

كرانه هاي درياچه اروميه مناظري دلنشين و بي نظير دارند. آب درياچه به علت داشتن املاح زياد بسيار غليظ و شور است و شنا كردن در ان باعث مي شود كه پوست دوار چين و چروك نشود و دائم صاف و شفاف و جوان بماند. در صورتي ك آب هاي ديگر چنين خاصيتي  را ندارند.

گردشگاه هاي اروميه

گردشگاه هاي طبيعي بند واقع در قريه بند حومه شهر اروميه ۲_ گردشگاه نازلوچاي، در ۲۰ كيلومتري شمال شهر ۳_ گردشگاه سير، در هفت كيلومتري كوهي به همين نام ۴_ گردشگاه دره قاسملو منطقه سر سبز با چشمه هاي روان ۵_ پيست اسكي خوشا كه در ۳۶ كيلومتري غرب اروميهقرار دارد.

پارك هاي اروميه

۱_پارك ساعت ۲_ پارك شهر ۳_ پارك پامچال ۴_ پارك گلستان ۵_ پارك جنگل.

سوغاتي هاي اروميه

۱صنايع دستي، شامل صنايع چوبي كه از چوب گردو و گلابي ساخته شده است ۲_ عرقيات اروميه، عرق بيدمشك كه بادام پرورده در عرق بيدمشك است كه با شيوه قند به صورت نقل در مي آيد و بسيار معروف است ۴_ حلواي گردو و هويج كه در زمستان تهيه مي شود.

نقاط ديدني استان آذربايجان غربي

اشنويه: كتيبه كله شين ( جنوب غربي اشنويه)؛ بوكان: تپه هاي باستاني در مركز شهر؛ پيرانشهر: مناظر طبيعي و كوهپايه ها؛ تكاب: باقيمانده آثار قلعه و قصر بزرگ و با شكوه تخت سليمان؛ چالدران( سيه چشمه): قره كليسا ( كليساي طادئوس)، آرامگاه سيد صدرالدين؛ خوي: مسجد مطلبخان، برج شمس تبريزي ( مناره)، دروازه سنگي خوي، بازار خوي، مسجد سيدالشهدا، دژ بسطام، موزه شهر خوي، پل خاتون، كليساي سورپ سركيس، پل قطور؛ سردشت: آبشار شلماش؛ سلماس: كليساي هفتوان( سورپ گئورگ)، نقوش بذجسته خان تختي، آبگرم ( ايستي سو)؛ ماكو: كاخ و موزه باغچه جوق، دخمه سنگي فرهاد، پل تاريخي پنجشنبه چشمه؛ مهاباد: دخمه مادي ( فقر گاه)، مسجد جامع مهاباد، غار فخريگاه، غار سهولان؛ ميان دو آب، سد زرينه رود؛ نقده: تپه باستاني حسنلو.


تورهاي كيش را با ما دنبال كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.