جاذبه هاي گردشگري در مسير قطار تهران – شمال

ارائه دهنده جديدترين پيشنهادهاي مسافرتي

جاذبه هاي گردشگري در مسير قطار تهران – شمال

۴ بازديد

جاذبه هاي گردشگري در مسير تهران – شمال

خط آهن تهران شمال استان هاي تهران و مازندران

خط آهن تهران شمال استان هاي تهران و مازندران را پوشش مي دهد. طول اين خط بالغ بر 496 كيلومتر بوده و از شهرستان هاي ورامين، گرمسار، فيروزكوه، قائم شهر، ساري، بهشهر، بندرتركمن و گرگان مي گذرد. شروع ساختمان خط راه آهن تهران – گرگان در سال 1306 و خاتمه ساختمان آن سال 1315 و آغاز بهره برداري آن سال 1316 است. شروع ريل گذاري از گرگان تا بندرتركمن در سال 1338 آغاز شد و در سال 1339 خاتمه يافت و تاريخ بهره برداري آن 1339 مي باشد. فاصله گرگان تا بندر تركمن 35 كيلومتر است. با توجه به ارتباط تهران به آب هاي آزاد جنوب، اين محور به عنوان پل مهم ارتباطي آسيا به اروپا از اهميت خاصي برخوردار است.

بزرگ ترين پل اين محور بر روي دره ورسك بنا شده كه طول آن 4/111 متر مي باشد و بزرگ ترين تونل اين محور تونل گدوك است كه طول آن معادل 2887 متر مي باشد. گدوك محل تلاقي راه آهن محور شمال با مرز مازندران مي باشد كه در ضمن مرتفع ترين نقطه اين مسير مي باشد.

در 50 متر خط آهن در اين ناحيه كاروانسراي ويران شده كه بناي محكم سنگي داشته و در دوره صفويه بنا شده بود به چشم مي خورد در همين نقطه جاده به دو بخش قديم و جديد تفكيك مي شود كه جاده قديم از كنار خط آهن و جاده جديد از طريق تونل هاي چپ دره و در دو گل به هم مي پيوندند. در فاصله يك كيلومتري دو گل آبشار زيبايي از زير خط آهن به سمت پايين بر روي تپه آهكي در كنار جاده قديم فرو مي غلطد.

آبشار شوراب-خط آهن تهران شمال استان هاي تهران و مازندران

اين آبشار شوراب نام دارد. دو گل مخفف دو گلو به معني دو راهه است. مهيج ترين نقطه در سفر با قطار در اين مسير پل ورسك است. در اين نقطه هنگامي كه قطار از تونل خارج مي شود. از هر جهت تماشايي است. منظره پل ورسك از ايستگاه ورسك نيز ديدني است.

در تمام طول اين مسير مي توان بالاي كوه سمت ديگر دره (كوه برين يا كوه ورسه سر) منظره حركت قطار از گدوك تا ورسك را مشاهده كرد. پتر تنكوي دانماركي تابلو معروف خود را از اين نقطه كشيده است. از ديدني هاي ديگر اين مسير سمت كوهي خاكستري رنگ و بلند است كه مواقع آفتابي سفيد به نظر مي رسد و كوه ارژنگ نام دارد.

در وسط اين كوه غاري بسيار زيبا و عظيم است. اين غار طاقي با 80 متر پهنا و 80 متر بلندي كه دارد جزو طاق هاي معروف جهان به شمار مي رود. بالا رفتن و ورود به غار بدون وسائل كوهنوردي ممكن نيست.

داخل غار به شكل دايره اي شكل است كه حدود 300 متر مساحت و 15 متر ارتفاع دارد. اين غار در سال 1335 به وسيله غار شناسان ايراني كشف شد. در كنار غار، قلعه و برج مخروبه اي وجود دارد كه به سبكي بسيار زيبا و با سنگ و ساروج ساخته شده است.

مسير راه آهن از قائم شهر به سمت ساري كاملا مستقيم و در زميني هموار در كنار بزرگراه بين اين دو شهر پيش مي رود. قطار پس از گذشتن از قائم شهر، ساري و بهشهر به بندرگز مي رسد. بندر گز تنها نقطه اي از راه آهن محور شمال است كه از داخل قطار مي توان چشم اندازي از دريا را ديد.

در ورودي شهرستان بهشهر در فاصله 500 متري از جاده غارهاي كمربند و هوتو نمايان مي شود كه مربوط به انسان هاي نخستين است. آثار به دست آمده از اين غارها اسكلت سه انسان مربوط به 7500 سال قبل از ميلاد و فسيل انسان هايي است كه دور هم جمع بوده اند و احتمالا طاق غار بر سر آن ها فرود آمده، مي باشد.

 


 

 

مطالب پيشنهادي تورآگهي:

تورهاي پيشنهادي تورآگهي:

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.