ازشيراز تا ايتاليا-اتروسك باستان-هخامنش

ارائه دهنده جديدترين پيشنهادهاي مسافرتي

ازشيراز تا ايتاليا-اتروسك باستان-هخامنش

۲ بازديد

ازشيراز تا ايتاليا-وقايع تاريخي-تمدن باستان

نشانه ي بهار يا شكار شير، دردوتمدن ايران و اتروسك باستان

درست است كه مرزهاي جغرافيايي دوتمدن باستاني ايران و«اتروسك»(درايتالياي امروز) به يك ديگر نرسيد، اما وقتي امپراطوري روم ازخاكستر تمدن اتروسك باليد؛ ايران و روم به يك ديگر نزديك تر شده اند؛ گاهي از در موافقت با يك ديگر درآمدند وگاهي كينه. با برآمدن سلسله هخامنشيان درايران، بسياري ازتمدن ها دركنار فرهنگ هاي مسلط تر وكشور هاي همسايه قرار گرفته، با يك ديگر متحد شدند و جولانگاه همگي شان نيز فرهنگ و هنر هخامنشي شد.

بسيار ازمورخان هنري معتقدند ذات هنر هخامنشي، ذاتي التقاطي است كه ردپاي برخي تمدن ها همچون يونان ومصر درآن ديده مي شود؛ تخت جمشيد، مثال آشكاري از ردپاي فرهنگ هاي غيربومي و لابته محلي است. يكي از نقوش زيباي پلكان كاخ آپادانا، نقش برجسته ي شير گاو افكني است كه بر گرده ي گاو يورش برده، اما اين شير مهاجم نه تنها در ايران وكشورهاي همسايه بلكه در فاصله دورتر نيزديده مي شود: در اتروسك.

شيري در راه پله ي كاخ

چه تصويرش راديده باشيد، چه ازنزديك تماشايش كرده باشيد؛ درپلكان كاخ آپادانا، شير شرزه اي ديده مي شودكه چنگال دركمر گاوي فرو برده است . خداي شمس يا ايزد خورشيدي دربسياري ازتمدن هاي نظير مصر باستان، سومر، بابل، هند باستان وتمدن هاي بومي ايران زمين مانند جيرفت، شوش و عيللام ديده مي شود. در بين النهرين، شمس را تقديس مي كردند و نشان معروف چليپا يا گردونه ي خورشيد نيز نشانه اي از همين ايزد خورشيدي است.

 درميان جانوران، شير را به ايزد خورشيدي نسبت مي دهند، يال هاي افشان و زرد شير، انوار طلايي خورشيد را به ذهن متبادر مي كند ودر ميان حيوانات متناسب ترين جانور با خورشد است. شباهت تصويري شير با خورشيد، بابلي ها را متقاعد كرد تا يكي از بروج فلك را به نام شير(اسد) نام گذاري كنندكه از قضا گرم ترين فصل سال نيز هست. اهميت شير در بين النهرين را مي توان از وجود شير هاي نگهباني متوجه شد كه پيكره ي غول آساي آن ها در ورودي معابدشان مشغول نگهباني واحتمالا ارساندن ودور كردن نيروها غيبي بودند. لاموسا، تركيبي ازشير، انسان وگاو بالدار بود كه در كاخي درنزديكي خرساباد قرار داشتومشغول نگهباني بود.

هنگام ساعت يكي از دروازه هاي تخت جمشيد؛ بارديگر لاموسا ؛ اين شير گاو باستاني ظاهر ونگهبان دروازه اي شد. هنوز هم مي توان با قدم زدن در ويرانه هاي تخت جمشيد، به تصاوير متنوعي از شير برخود كرد كه حكايت از اين جانور نزد باستانيان دارد. در يكي از سنگ برجسته هاي تخت جمشيد به نقشي از درگيري شاه پارسي برمي خوريم كه پنجه در پنچه ي شير افكنده است . زيتون هاي شيري شكل دركار بسياري از زينت آلات با ارزش دربار كه به صورت شير ساخته شده اند، حتي تخت شاه كه روي پنجه هاي شيري قرار گرفته از اهميت اين جانور در امپراتوري هخامنشي حكايت مي كند، اما در پلكان كاخ آپادانا تخت جمشيد به تصويري از يك درگيري جانوري برمي خوريم؛ شيري كه برگرده ي گاوي پريده، احتمالا به سبب قوانين طبيعت چنين تصويري را مي توان يك صحنه معمولي قلمداد كردكه لحظه اي از شكار را تثبيت مي كرده، اما مورخان هنري نظر متفاوتي دارند. به غير از شير، گاو(ثور) نيز يكي از نشانه هاي صور فلكي است كه نماينده ي فصل هاي سرد وباران آور است.

ازسوي ديگر شير نيز نويدبخش فصل هاي گرم است و از آنجا كه نقش « شيرو گاو» در پايتخت نوروزي هخامنشيان ترسيم شده، چنين نظري بي راه نيست. تخت جمشيد نه پايتخت رسمي كه پايتخت نوروزي هخامنشيان بود و فقط جشن هاي نوروزي در آن برگزار مي شد. با آمدن نوروز وگرم تر شدن زمين وتابش طولاني ترخورشيد، وقتش بود كه سرما وباران براي مدتي از ميدان به در شود. اين نقش باستاني بعد ها به يكي از مضامين كليدي هنر اسلامي وتشعير بدل شد و بن مايه ي «گرفت وگير» يا همان «شيرگاوافكن» شكل گرفت. كتاب مشهور «كليله ودمنه» با نقش جاوداني «گرفت وگير» آغاز مي شود.

برگرده ي گاو

اتروسك، نامي است كه امروزه به تمدن باستاني وقدرتمند درمنطقه ي ايتالياي كهن داده مي شود كه شامل توسكاني ، لازيو وآمبريامي شد. بنا به اسناد، اتروسكي ها ازحدود 700 پيش از ميلاد دراين مناطق سربرآوردند وباظهور امپراطوري رومي ها در اي تمدن مستحيل شدند. باتوجه به اشياء يافت شده در اين منطقه، اتروسكي ها درطول دوران مفرغ ايتالياي امروزي گسترش يافتند. نمي توان تاثيرات يونان باستان و فنيقيه رادر رشد و باليدن تمدن اتروسك انكار كرد. سال هاي آغازين امپراتوري روم، اتروسك درسه منطقه ي اترويا، لاتيوم وكامپانيا رشد فوق العاده اي داشت، اما حدود 100پيش از ميلاد به كلي درتمدن روت جذب شد. هنر اتروسم توسط اتروسكي ها بومي ودرفاصله ي 900 پيش از ميلاد تا 200 پيش از ميلاد شكل گرفت.قوت اتروسكي ها درزمينه هنر استفاده از سنت «فيگوراتيو» بود كه در مجسمه ها وپيكره هاي مشهور به «terracotta» (پيكره هاي رومي مقابر را گويند) هم نمونه هاي آن ديده مي شود. سنت تصويري اتروسكي در نقاشي هاي ديواري وفلزكاري هاي آن ها ديده مي شود.

مجسمه هاي برنزي اتروسكي ها ازچنان شهرتي برخوردار بودند كه به ساير نقاط نيز فرستاده مي شدند. از موضوعات مورد علاقه اتروسكي ها مي توان به صحنه هاي شكار، جنگ وموضوعات اساطيري اشاره كرد. درنقاشي هاي ديواري اين تمدن، صحنه هاي آييني تصويرشده اند و البته دنياي مردگان را هم نبايد از ياد برد كه يكي ديگر از موضوعات مورد علاقه ي اتروسكي ها بوده است. در برخي از منابع هنري وتاريخي نوشته شده، اتروسكي ها جنگ طلب وتند مزاج بوده اند؛ احتمالا جنگ هاي مكرر با كشور ها وشهرهاي همسايه ونزاع برسر منابع مهم طبيعي موجب چنين تمايلي در اتروسكي ها جلوه گر شده است و نقش برجسته ي شير وگاو وگرازهاي وحشي كه همواره درجست وخيز بودند و برسر چارپايي مي پريدند. موضوع تكراري هنر وفرهنگ اتروسكي ها بود كه ازترس هاوآرزوهاي قومي شان نيزحكايت مي كرد.


آذربايجان داراي روستاهاي بسيار زيبايي مي باشد در مطالب قبل روستاي زيباي آينالو ، خشگناب را خدمت شما ارائه داديم. پيشنهاد مي كنيم اين  روستاي زيبا را در تورآگهي مطالعه فرماييد.

ساير جاذبه هاي گردشگري ايران را مي توانيد در سايت تورآگهي مشاهده نماييد.

سالانه 2 ميليون گردشگر وارد جزيزه كيش مي شوند. كيش داراي جاذبه هاي گردشگري فراواني مي باشد.براي آشنايي با تورهاي كيش مي توانيد اين عنوان را كليك كنيد.

 

از اينكه با سايت تورآگهي همراه هستيد سپاسگذاريم.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.