جاذبه هاي گردشگري شهرستان ماسوله

ارائه دهنده جديدترين پيشنهادهاي مسافرتي

جاذبه هاي گردشگري شهرستان ماسوله

۴ بازديد

جاذبه هاي گردشگري شهرستان ماسوله

معرفي جاذبه هاي شهر ماسوله

شهر ماسوله يك شهرك تاريخي مربوط به قرن هشتم هجري است و در 36 كيلومتري فومن، در دامنه كوه هاي تالش و با ارتفاع 1050 متر از سطح دريا در 40 كيلومتري شرق فومن و 60 كيلومتري جنوب غربي رشت واقع است. داراي 3 امام زاده و 2 قبرستان است. بافت اين شهر بسيار زيبا و همگون است و به شش محله به نام شش بر، كشه سر، بازار، مسجد بر، ريجان بر و اسد محله تقسيم مي شود.

مجموعه به هم پيوسته بافت شهر و فرم ابنيه برون گرا و مكعب شكل با بازشو هاي رو به دره و آفتاب و نوع مصالح مطابق با شرايط محيط كوهستاني سرد و نيمه مرطوب منطقه است. در ماسوله هيچ تك بنايي وجود ندارد كه از لحاظ معماري داراي ارزش هنري خاصي نباشد. پشت بام خانه ها حياط خانه هاي بالاتر را تشكيل مي دهد و همين مورد باعث گرديد تا نماي شهردر وجه قائم به زيبايي مشاهده گردد.

در اين شهر ديوار ها را تا طبقه اول با سنگ لاشه كه مقاومت خوبي دارند مي سازند در طبقات فوقاني از خشت استفاده مي شود. براي پوشش بام از پايين به بالا به ترتيب تنه درختان، تخته هاي چوبي، شاخه هاي سرخس وحشي كه در اطراف شهر رضد مي كند و تا حدي رطوبت بام را به خود جذب مي كند استفاده مي كنند و نهايتا يك لايه كاهگل در محل به نام «گل خوش» ناميده مي شد و در مقابل بارندگي مقاومت خوبي دارد بر روي سطح بام مي كشند.

همه مصالح مورد استفاده در منطقه وجود دارد و تهيه آن مقرون به صرفه است ولي از جهت پايداري در مقابل زلزله اين ساختمان ها ضعيف هستند. اخيرا ساختمان هاي آجري و سيماني در شهر ماسوله ساخته شده است. در ماسوله سه امام زاده به نام هاي امام زاده «عون بن محمد بن علي»، «امام زاده ابراهيم» و «امام زاده هاشم» وجود دارد.

بقعه عون بن علي بن محمد بن علي (ع) داراي دري به ابعاد 145 × 72 سانتي متر است كه به در چله خانه شهرت دارد. پلان بقعه هشت گوش است و گنبدي دو پوش دارد. ارتفاع صحن امام زاده تا زير گنبد اول 2/4 متر است. اين گنبد شلجمي است و در روزگاران جديد با حلب ساخته شده است.

داخل اتاق حرم بقعه، صندوقي جاي دارد كه روي آن كتيبه اي به خط نسخ شامل سوره فتح و با تاريخ 1015 هـ ق ديده مي شد. چند سنگ قبر در داخل و ايوان هاي بقعه و مسجد هم جوار وجود دارد كه مربوط به زمان قاجاريه است. در مورد ايجاد ماسوله عده اي اعتقاد دارند كه در قرن سوم هجري وقتي عون بن محمد بن علي كه همراه سيد جلال الدين اشرف بوده و زخمي شده و به اين مكان آمده است.

از چوپاني خواسته تا چنان چه درگذشت جسد او را هر جا يافت به خاك بسپارد پس از به خاك سپردن چوپانان يكي پس از ديگري خانه خود را در جوار قبر او ساختند تا آبادي ماسوله به وجود آمد. در سفر نامه رابينو كه در سال 1320 هجري شمسي به اين آبادي آمده، نوشته شده است كه ماسوله 400 دكان داشته و بيشتر كار ساكنان آن چموش دوزي و آهنگري بوده است.

بيشتر مردم با فروش صنايع دستي زندگي مي گذرانند. جوراب پشمي، عروسك هاي دست باف، چاقو و ابزار آلات كشاورزي از جمله محصولات صنايع دستي اين شهر مي باشد. يكي از عادت هاي مردم، قدم زدن و گپ زدن چند نفر با هم سر يك بام (يا همان حياط خانه) به مدت چند ساعت است و گذاشتن گلدان هاي گل پشت پنجره خانه ها مي گذارند. خوردن يك ليوان جوشيده گل گاو زبان در هواي مطبوع و محيط سبز و گوش دادن به موسيقي سنتي آرامش بخش است.

از ديدني هاي اطراف ماسوله مي توان از قله شاه معلم، قله آسمون كوه، سنگر ميرزا كوچك خان رد روستاي متروكه كهنه ماسوله، موزه مردم شناسي، معدن طلق، آّبشار دو طبقه، ييلاق اطراف مثل للنديز، تي تي پارگاه، خليل درشت، كوره بار و گدوك يا ديزاب نام برد.

چشمه آب معدني زمزمه-جاذبه هاي گردشگري ماسوله

اين چشمه در شهر ماسوله در كنار رود خلشته (ماسوله رودخانه)  قرار دارد. آب چشمه به علت قرار گرفتن در مجاورت يك معدن آهن داراي مواد آهني و طعم تلخ است. رنگ آب در طول مسير آن تا ماسوله نارنجي است. ميزان آبدهي چشمه يك ليتر در ثانيه است. در حال حاضر آب چشمه را با شكر مخلوط مي كنند و مي آشامند. گفته مي شود كه اين آب، در درمان بيماري هاي ريوي و گوارشي موثر است.


جاذبه هاي ديدني تالش در مجله تور اگهي ميتوانيد مطالعه كنيد

جاذبه هاي گردشگري شهرستان رودبار

جاذبه هاي گردشگري شهرستان فومن

جاذبه هاي گردشگري شهرستان ازادشهر

پيشنهادات ما به شما تور كيش از مشهد است

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.